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MHV9218

Fatal High-Speed Derailment in Italy

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Awful scene in Italy after a Frecciarossa 1000 set derailed at high speed, killing the two engineers and injuring everybody on the extremely early-morning train (around 5am). If it had been any later and there had been more passengers in the first few cars, this would have been even worse. To my knowledge one of the only cases of a true HSR accident in recent years, on the stretch of tracks which regularly reaches 300kph (186mph). Not a good sign.

@Via Garibaldi 8 will have an easier time understanding this story than I do, but I understand the cliffnotes takeaways are that a switch was likely left open after work on the tracks overnight, and that is probably what led to the first cars entirely leaving the tracks and crashing. Investigators are still at work figuring it out for sure, but it's clear the empty train made this less gruesome than it would have been, as besides the two motormen the majority of injuries were non life-threatening broken bones and the like. 33 people were on board, of which the two engineers are dead and 31 are hurt.

https://milano.corriere.it/notizie/cronaca/20_febbraio_06/treno-frecciarossa-deraglia-ospedaletto-lodigiano-soccorsi-azione-3cd01f14-48a4-11ea-91e8-775bd36e4cb6_amp.html

Quote

OSPEDALETTO LODIGIANO — Un treno dell’alta velocità Frecciarossa, partito da Milano alle 5.10 e diretto a Salerno, è deragliato giovedì mattina alle 5.35 all’altezza di Ospedaletto Lodigiano (Lodi) lungo la linea Milano-Bologna. Due vagoni, oltre alla motrice, si sono ribaltati.

Il bilancio dell'incidente è di due morti, Giuseppe Cicciù e Mario Di Cuonzo, di 52 e 59 anni. Entrambi erano ferrovieri: il macchinista del treno e un altro addetto delle Ferrovie dello Stato, che si trovavano nella motrice (qui i loro profili). I loro corpi sono stati sbalzati a centinaia di metri dal luogo dove è finita la corsa del treno, che in quel tratto viaggiava a 290 chilometri orari. Subito dopo lo scambio, un binario è stato completamente tranciato e l’altro deformato.

I feriti sono 31, nessuno dei quali in codice rosso, trasferiti negli ospedali di Lodi, Melegnano, Crema, Codogno, Piacenza, Castel San Giovanni e Humanitas, a Milano. Il più grave — con fratture multiple a un arto, ma non in pericolo di vita — è un pulitore delle ferrovie. Al Pronto Soccorso dell’Ospedale Maggiore di Lodi sono arrivati quasi la metà dei feriti: «Nessuno è in pericolo di vita ma il loro stato emotivo è molto provato», ha riferito il responsabile del pronto soccorso, Stefano Paglia.

Il treno non era, per fortuna, molto affollato: a bordo c'erano in tutto 33 persone, e le prime carrozze erano semivuote. In particolare nella carrozza n.1, dove si trova la cabina di manovra, con i due macchinisti, i dieci posti a sedere e la saletta executive per le riunioni, erano vuoti. Era il primo convoglio del mattino, partito all'alba dal capoluogo lombardo e diretto nel capoluogo campano. «Poteva essere una carneficina», ha detto all'Agenzia Ansa il prefetto di Lodi Marcello Cardona.

Sul luogo dell'incidente sono arrivati immediatamente decine di mezzi di soccorso di vigili del fuoco e 118. Altri — compresi due elicotteri — sono arrivati da Milano, Brescia e Como.

Le cause dell’incidente - avvenuto su un tratto rettilineo — sono in via di accertamento. Secondo una prima ricostruzione, il deragliamento potrebbe essere stato provocato da uno scambio lasciato aperto: nella notte sarebbe stata fatta manutenzione, lo scambio, in gergo tecnico, sarebbe stato «morsettato».

Treno deragliato a Lodi, i primi soccorsi e i rilievi degli investigatori

Ambulanze, vigili del fuoco e investigatori al lavoro sul treno deragliato a Ospedaletto Lodigiano (servizio fotografico di Laura Gozzini)

Quanto alla dinamica dell’incidente, la motrice del convoglio, dopo essere uscita dai binari, è finita prima contro un carrello che si trovava su un binario parallelo, e poi contro una palazzina delle ferrovie, dove ha terminato la sua corsa. Il resto del convoglio ha invece proseguito la corsa per qualche decina di metri, con la seconda carrozza che ad un certo punto si sarebbe ribaltata. La Procura della Repubblica di Lodi ha aperto un'inchiesta, l'area dell'incidente è ora sotto sequestro, e la Polizia ferroviaria sta acquisendo tutte le registrazioni per ricostruire l'avvenuto.

«Le società coinvolte hanno già avviato una commissione d’inchiesta e danno la massima disponibilità agli organi competenti per collaborare», ha detto l’ad di Fs, Gianfranco Battisti. Tra i primi atti dell’indagine c’è stato l’ascolto, come persone informate sui fatti, di dipendenti di Rete Ferroviaria Italia (Rfi). Stando a quanto si apprende, uno di loro sarebbe stato sentito sul luogo dell’incidente, un altro a Piacenza. Altre audizioni sono previste in queste ore. La procura indaga, a carico di ignoti, per le ipotesi di reato di disastro ferroviario, omicidio colposo plurimo e lesioni colpose plurime.

Le foto del treno deragliato a Lodi

Il treno Frecciarossa Av 9595 Milano-Salerno è deragliato a Ospedaletto Lodigiano (Lodi), sulla linea Milano-Bologna alle ore 5.35 del mattino. Il bilancio è di due morti e 31 feriti: a bordo in totale c’erano 33 tra passeggeri e personale di bordo. Le due persone decedute sono i macchisti del treno. L’incidente ha coinvolto le prime due vetture del treno alta velocità. Dalle 5.30 la circolazione sulla linea ad Alta velocità Milano-Bologna è sospesa. Tutti i treni, in entrambe le direzioni, sono stati instradati sulla linea convenzionale Milano-Piacenza. Diversi i treni in ritardo e una decina quelli cancellati. Secondo le prime ricostruzioni del deragliamento la motrice del convoglio, uscita dai binari per cause ancora da chiarire, sarebbe finita prima contro un carrello o qualche mezzo analogo che si trovava su un binario parallelo, e poi contro una palazzina delle ferrovie, dove ha terminato la sua corsa. Il resto del convoglio avrebbe invece proseguito la corsa ancora un po’ con la seconda carrozza che ad un certo punto si sarebbe ribaltata (Foto Daniele Bennati)

(Foto Daniele Bennati)

Alle 5.30 la circolazione sulla linea ad Alta velocità Milano-Bologna è stata sospesa e tutti i treni, in entrambe le direzioni, viaggiano al momento sulla linea tradizionale Milano-Piacenza, con ritardi fino a 60 minuti. Ritardi anche per i treni regionali, quelli dei pendolari. Previste anche limitazioni di percorso e cancellazioni. Ai passeggeri è garantito il viaggio sui primi treni utili successivi. Giovedì decine di convogli sono stati cancellati (qui l'elenco). Previste anche per venerdì 7 febbraio modifiche alla circolazione ferroviaria dei treni AV, media-lunga percorrenza e regionale. Sulla linea Milano – Torino i treni regionali arrivano e partono da Milano Porta Garibaldi, invece che da Milano Centrale. Sulla linea Verona – Brescia – Milano Centrale i regionali arrivano e partono da Milano Lambrate invece che da Milano Centrale. Sulla linea Lodi – Saronno (S1) i treni regionali sono limitati a Melegnano e Milano Rogoredo. I convogli della linea Milano Bovisa FNM– Melegnano (S12) sono limitati a Milano Rogoredo.

 

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Yeah, basically it says the derailment could have been caused by a switch left open during overnight maintenance.

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@MHV9218 I remember when they were starting up with Frecciarossa, which replaced the then EuroStar brand in Italy.  For anyone who isn't familiar with it, it's basically Italy's high speed rail "premium service". I used to use the old EuroStar (not to be confused with the other EuroStar that serves Brussels, Paris and London), and it was a great service. Milan to Rome in three hours.

This Frecciarossa was created to cut down travel times even more though. This is the first incident I have heard of since it debuted a while ago. I can see that the line that the train derailed along (the Milano-Bologna line) is an important one. Whenever you travel by train to Northern parts of Italy, Bologna is basically like a huge hub. The "binari" or tracks at "Bologna Centrale" seem endless. Very unfortunate incident though.... Two dead and 31 injured...

I read some more of it. Because of the high speed that the Frecciarossa trains travel at, people were literally thrown hundreds of meters from the train, and one track was completely deformed after the incident.

I don't know why, but in Italy, a lot of these train lines are built right next to the edge of cliffs, often times around curves.  This could've been a lot worse if this train derailed along an area like La Spezia or Genova up in Liguria. Here are what some of the train lines look like up there.  Beautiful scenery, but I used to always freak out at the speeds that we'd get to while traveling. 

IMG_3259-1.jpg

The area where this train derailed tends to be flat, as you can see as I recall when traveling back from Milan to Florence:

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Edited by Via Garibaldi 8

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18 hours ago, Via Garibaldi 8 said:

I used to use the old EuroStar (not to be confused with the other EuroStar that serves Brussels, Paris and London), and it was a great service. Milan to Rome in three hours.

How would that compare to a (non-stop) flight between the two cities?

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4 hours ago, B35 via Church said:

How would that compare to a (non-stop) flight between the two cities?

Well flights in Europe are dirt cheap (I recommend them if you are traveling around Europe - I was talking with a couple I'm friends with the other day about this in fact - they are flying to Paris for their honeymoon later this year, then going around to Belgium, the Netherlands and perhaps Germany since the guy has family from there - the female has friends scattered throughout Italy and elsewhere, so they will be hopping around a bit and asked for my advice, as they have not been before), and quite frankly faster in most cases, but the train ride can be quite competitive and the scenery is great.  I did the majority of my travels within Italy by train after a few plane rides that were a disaster.  I knew a guy who would take weekly train rides from Florence all the way to Copenhagen. Don't ask me why, but he loved it (the City) and I assume the 12 hour train rides as well. lol

I did mainly Intercity trips, but I also did an overnight trip from Rome to Palermo which was fun (about 12 hours).  Those trains have areas for you to sleep. I preferred the train just because it's easier.  Often times with the plane rides, you have to take the train to reach the airport anyway, which I had to do when I would fly out of Rome, and that's a whole process, so that's why I just said screw it. Just take the train.

One thing I did regret at the time since I was technically still a "student", even though I stayed there and traveled after I was done with my studies is to try to get any deals in US dollars. I did a lot of unplanned trips since I was living there, but I also paid for everything in Euros, which at the time was highly disadvantageous seeing as I was paying in US$. The exchange rate is a lot better these days given the turmoil in Europe, but it wasn't so hot when I was living there, so I ran through money as a result.

In total I traveled to about 50+ cities throughout Italy mainly via train, with a few places done by car or by bus.  I had planned to go to Spain, Greece, France and elsewhere, but because I didn't plan anything beforehand, I didn't go, as I basically stayed until I ran out of money. lol I figured there would be a next time eventually when I go back either to travel extensively, or split my time between NYC and there living.

P.S. I spoke with a colleague of mine who uses the Frecciarossa when he goes back to Italy. He's from there. I think the travel time would be pretty close to be honest. I believe when I took a flight from Rome to Florence, the duration was maybe an hour, so direct, it would likely be  a bit longer from Rome to Milan.  Now with the Frecciarossa, I'm certain that a three hour train ride would be cut down to maybe 2 1/2 or 2 hours, which is pretty good. My co-workers says the trains from Rome stop in Florence, then Bologna and then Milan, so just four stops.

Edited by Via Garibaldi 8

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